Artykuł sponsorowany

Co to jest biały certyfikat?

Co to jest biały certyfikat?

Białe certyfikaty są źródłem wsparcia finansowego, które warto wziąć pod uwagę podczas sporządzania planu inwestycji poprawiających efektywność energetyczną. Aby je otrzymać, należy zaplanować modernizacje, które zapewnią wymagane zmniejszenie zużycia nośników energii, na przykład w firmie. Zaświadczenie to jest nie tylko wartością majątkową, która może stanowić dodatkowe źródło dochodu, ale też potwierdzeniem tego, że przedsiębiorstwo zmniejsza swój negatywny wpływ na środowisko.

Czym jest świadectwo efektywności energetycznej?

Świadectwo efektywności energetycznej, nazywane również białym certyfikatem to unijny dokument potwierdzający, że odbiorca energii osiągnął wymaganą redukcję jej zużycia, m.in. w wyniku realizowanych przedsięwzięć modernizacyjnych. Jest on dowodem tego, że firma oszczędza znaczne ilości energii. Biały certyfikat wydawany jest przez prezesa URE, czyli Urzędu Regulacji Energetyki. Jest to wartość majątkowa, którą można zbyć na Towarowej Giełdzie Energii. Mechanizm białych certyfikatów stanowi motywację dla użytkowników energii do zachowań proefektywnościowych, ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego.

Jak zredukować zużycie energii?

Istnieje wiele sposobów na zredukowanie zużycia energii podczas realizacji projektu. Modernizację można przeprowadzić poprzez wymianę wyeksploatowanych i starych maszyn wykorzystywanych w procesach przemysłowych oraz wymianę energochłonnych źródeł światła. Inna możliwość to izolacja instalacji przemysłowych, termomodernizacja budynku, wymiana urządzeń IT i sprzętu AGD lub wymiana pojazdów.

Jak uzyskać świadectwo efektywności energetycznej?

Żeby otrzymać świadectwo efektywności energetycznej, firma musi wykazać oszczędność energii na poziomie 10 toe. Wartość ta odpowiada 116,3 MWh lub 420 GJ. Planując przedsięwzięcie, należy wdrożyć rozwiązania, które pozwolą na uzyskanie wskazanych oszczędności energii. Trzeba też przeprowadzić audyt efektywności energetycznej, którego wyniki dołącza się do wniosku do prezesa URE, który wydaje decyzję dotyczącą otrzymania świadectwa efektywności energetycznej. Audyt wykonuje się przed rozpoczęciem działań inwestycyjnych. Przeprowadzenie audytu należy zlecić wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, np. Nowa Energia. Doradcy Energetyczni z Katowic.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.