Artykuł sponsorowany

Etapy budowy przystani tymczasowych. Zasady postępowania

Etapy budowy przystani tymczasowych. Zasady postępowania

Budowle hydrotechniczne ułatwiają regulowanie rzek i przystosowywanie ich koryt do celów żeglugowych, umacnianie ich brzegów, a także zagospodarowywanie rozmaitych akwenów. Jednym z ważnych elementów infrastruktury inżynierii wodnej są wszelkiego typu przystanie i nadbrzeża, które pozwalają na cumowanie jednostek dla różnych celów związanych z transportem wodnym od przewozów towarowych po działalność rekreacyjną.

Infrastruktura niezbędna do funkcjonowania żeglugi

Wykorzystywanie możliwości żeglugowych na różnych akwenach, zarówno morskich, jak i śródlądowych, a także wykorzystywanie rzek, budowa kanałów oraz niezbędnej infrastruktury zawsze stanowiło koło zamachowe dla rozwoju obszarów położonych w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Przewóz towarów za pomocą łodzi, barek i statków pozwalał na przemieszczanie znacznych ilości ładunków przy stosunkowo niskich kosztach. Choć w Polsce żegluga morska i śródlądowa przeżywały trudny okres, to obecnie perspektywy jej rozwoju są znacznie lepsze. Składa się na to zarówno zwiększenie puli dostępnych środków z różnych programów realizowanych przez instytucje unijne, jak i aktywny udział samorządów oraz przedsiębiorców zainteresowanych rozwojem branży. Systematycznie pojawiają się nowe inwestycje, których celem jest, wzorem państw bardziej rozwiniętych, doinwestowanie tej dziedziny transportu, również z uwagi na znaczenie ekologiczne związane ze zmniejszeniem emisji powodowanych przez transport kołowy oraz zmniejszenie jego uciążliwości – zauważa przedstawiciel firmy Kowal, specjalizującej się w budownictwie inżynieryjnym, infrastrukturalnym i ogólnym.

Przewozy towarowe przy wykorzystaniu jednostek śródlądowych poruszających się po rzekach i kanałach są znacznie tańsze, szczególnie w przypadku ładunków masowych czy wielkogabarytowych, a także przy przewozach drobnicowych, realizowanych na większe odległości. Warto jednak pamiętać, że wykorzystanie dróg wodnych to nie tylko transport ładunków, ale również przewozy pasażerskie – w żegludze śródlądowej wykonywane raczej na krótsze odległości dzięki komunikacji promowej, ale coraz częściej przede wszystkim ruch turystyczny.

Na obszarach cieszących się większym zainteresowaniem ze strony turystów, a więc położonych w atrakcyjnych przyrodniczo okolicach, obfitujących w zabytki lub infrastrukturę związaną z wypoczynkiem pobytowym korzystanie z rejsów krajoznawczych czy wycieczkowych jest prężnie rozwijającą się branżą. Popularna jest również indywidualna turystyka wodna zarówno sprowadzająca się do korzystania z dróg wodnych jako sposobu na transport łodzi i jachtów, jak i coraz częściej używanie z motorówek czy kajaków. Systematycznie zwiększa się liczba osób zajmujących się amatorsko lub wyczynowo sportami wodniackim. Wszystkie te aktywności wymagają odpowiedniej infrastruktury w postaci dobrze wytyczonych i utrzymanych dróg wodnych oraz zaplecza w postaci portów i przystani.

Porty i przystanie w żegludze morskiej i śródlądowej

Korzystanie ze szklaków wodnych jest nieodłącznie związane z używaniem znajdujących się przy nich portów i przystani. W przypadku większych akwenów śródlądowych czy morza są to porty, które chronią jednostki przed naporem fal, wiatrem, lodem czy prądami morskimi, oferując urządzenia pozwalające na załadunek i rozładunek transportowanych materiałów, zaokrętowanie i wyokrętowanie pasażerów, a także odpowiednią dla określonych wielkości zanurzenia głębokość, gwarantującą swobodne manewrowanie. Porty morskie na akwenach, na których nie występują większe przypływy i odpływy mają zwykle budowę otwartą z falochronami osłaniającymi baseny portowe ze znajdującymi się wzdłuż nich nadbrzeżami pozwalającymi na cumowanie i prowadzenie wszelkich operacji przeładunkowych oraz kanałów umożliwiających komunikację między basenami, jak również wejście i wyjście z portu.

W żegludze śródlądowej również korzysta się z portów, choć są one zwykle znacznie mniejsze, a szczególnie istotną rolą jest w ich przypadku ochrona jednostek pływających podczas utrzymywania się pokrywy lodowej. W wielu wypadkach na wodach śródlądowych zamiast portów buduje się mniejsze przystanie. Z uwagi na innych charakter żeglugi śródlądowej oraz potrzeby z nią związane jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest budowa przystani mających formę umocnionego nadbrzeża, które jest wyposażane w osprzęt niezbędny do cumowania. W przypadku wód płynących znajduje się ono zwykle w łożysku rzeki lub kanału, rzadziej częściowo lub całkowicie poza nim.

Nadbrzeża przystani mogą być wykonane w różny sposób, w zależności od panujących warunków oraz pełnionej funkcji. Do najczęściej stosowanych rozwiązań należy wykonywanie monolitycznych ścian wylewanych z betonu albo kamienia naturalnego wzmacnianego betonem. Stosunkowo często wybieranym wariantem jest budowa z pogrążanych stalowych ścianek szczelnych. W przypadku mniejszych przystani rzecznych lub budowanych na niewielkich jeziorach wykonuje się nadbrzeża w formie pomostów, które mogą być ustawiane na osadzanych w korycie palach, a często także przystani pływających.

W tej postaci często budowane są rozmaite przystanie tymczasowe, które wykorzystuje się jedynie sezonowo lub podczas remontu właściwej infrastruktury. Pomosty pływające są zwykle utrzymywane za pomocą pontonów lub pływaków, a ich zaletą jest możliwość łatwej zmiany miejsca, znaczny stopień uniezależnienia konstrukcji od utrzymującego się okresowo wysokiego lub niskiego poziomu wody dzięki łączącym je ze stałym lądem systemom trapów, a także bezproblemowe kotwiczenie. W przypadku przystani tymczasowych dość często stosuje się pomosty segmentowe, które można konfigurować w rozmaite ustawienia.

Trzeba pamiętać, że niezbędna dla utrzymywania żeglugi infrastruktura to nie tylko same przystanie w postaci portu, nadbrzeża czy pływającego pomostu oraz koniecznych urządzeń cumowniczych i odbojowych umożliwiających przybijanie jednostek, ale również znaczna ilość obiektów towarzyszących. Ponieważ większość przystani jest bazą dla działania jednostek pasażerskich obsługujących ruch turystyczny, potrzebne są zwykle również zaplecze sanitarno-techniczne, wygodne dojścia, a w wielu przypadkach także promenady spacerowe, miejsca przeznaczone do odpoczynku czy punkty gastronomiczne i baza noclegowa.

Wiele przystani staje się prawdziwymi centrami ruchu turystycznego, gdzie gromadzi się znaczna liczba odwiedzających. Przyciągają one nie tylko osoby bezpośrednio korzystające z jednostek pływających, ale również wielu spacerowiczów czy osób szukających atrakcyjnej oferty gastronomicznej lub kulturalnej. Wiele miast leżących nad rzekami czy w pobliżu jezior budowę przystani traktuje jako inwestycję zwiększającą napływ gości.

Prace wykonywane przy budowie nadbrzeży i infrastruktury przystani

Poszczególne etapy budowy przystani czy portów zależą ściśle od panujących warunków oraz rozmiarów i charakteru inwestycji. Zwykle pierwszym etapem prac jest wykonanie przygotowawczych robót ziemnych łączących się z niwelacją czy zagęszczaniem gruntu. Kolejnymi czynnościami jest często budowa szczelnej bariery oddzielającej teren prowadzonych robót od nurtu rzeki lub samego zbiornika. W tym celu mogą być zastosowane różne rozwiązania. Stosunkowo często inżynierowie wybierają budowę ścianki szczelnej z zagłębianych w podłożu metalowych burs, które są wbijane albo wciskane na odpowiednią, gwarantującą stabilność głębokość dopasowaną do warunków geologicznych. Przy większych wymaganiach co do wytrzymałości i stabilności konstrukcji, a także przy dużym planowanym obciążeniu nadbrzeża mogą być zastosowane palościanki z pali stalowych, które często są wypełnione np. betonem.

W zależności od projektu pogrążane elementy mogą stanowić element konstrukcji – w przypadku ścianek szczelnych zwykle po dodatkowym zakotwieniu. Jeśli konstrukcja ma stanowić wyłącznie zabezpieczenie ułatwiające prowadzenie robót, to korzystając z niej wylewa się zwykle elementy betonowe stanowiące osłonę fragmentu brzegu, tzw. ściany odwodne. Jeśli nadbrzeże ma być budowane na palach, to są one zagłębiane w odpowiednim zagęszczeniu. Ważnym elementem jest również przygotowanie płyty nadbrzeża.

W przypadku nadbrzeży tymczasowych procedura może być znacznie prostsza, w zależności od konstrukcji. Jeżeli chodzi o pomosty pływające ważne będzie wykonanie odpowiedniego kotwiczenia, a także stabilnych podstaw dla trapów czy wszystkich dojść. Ważnym etapem realizacji każdej inwestycji związanej z budową nadbrzeża jest wykonanie całej niezbędnej infrastruktury, zarówno w postaci osprzętu koniecznego dla funkcjonowania części wodnej przystani, jak i zaplecza oraz budynków lądowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.