Jak działają szlabany na parkingach strzeżonych?
Na parkingach strzeżonych szczególnie istotną kwestią jest zadbanie o bezpieczeństwo samochodów, które zostały tam pozostawione. Można to robić na wiele sposobów, na przykład ogradzając teren czy montując system kamer. Jednym ze sposobów jest instalacja szlabanu, który umożliwia wjazd i wyjazd z parkingu tylko upoważnionym do tego kierowcom. Jak konkretnie działa ten mechanizm? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
Z czego zbudowany jest szlaban?
Najbardziej rzucającą się w oczy częścią, która składa się na mechanizm szlabanu, jest jego ramię. Zazwyczaj jest ono wykonane z aluminium i pokryte substancjami, dzięki którym jest dobrze widoczne. Ramię unosi się w górę, wpuszczając i wypuszczając samochody oraz opada, uniemożliwiając wstęp nieupoważnionym. Skutecznie powstrzymuje ono niepowołany przejazd aut, jednocześnie nie zastawiając przejścia pieszym.
Szlaban jest obsługiwany przez mechanizm napędowy składający się z silnika i przekładni lub pompy hydraulicznej cylindra dwustronnego działania. W zależności od wariantu steruje nim pracownik lub system funkcjonuje samodzielnie – wyjaśnia pracownik firmy Gałecki.
Możliwe jest także ustalenie, po jakim czasie szlaban będzie się otwierał. Niektórzy decydują się na zamontowanie dodatkowych zabezpieczeń, aby ochrona była jeszcze bardziej skuteczna. Cena szlabanu zależy od intensywności pracy oraz długości ramienia, ma też znaczenie, czy ma funkcjonować automatycznie, czy sterowany będzie manualnie. Którą opcję lepiej wybrać?
Szlaban obsługiwany przez pracownika
Jednym z kryteriów ułatwiających podjęcie decyzji dotyczącej rodzaju szlabanu jest intensywność ruchu na parkingu. W przypadku mniejszej liczby klientów mechanizm obsługiwany przez pracownika będzie wystarczający. Wpuszczanie i wypuszczanie samochodów opiera się z reguły na zastosowaniu biletów czy specjalnych kart. Opłatę za parking uiszcza się przy wyjeździe – pracownik skanuje kod kreskowy i rozlicza kierowcę na podstawie tego, ile czasu trwał jego postój.
Szlaban bezobsługowy
Druga opcja sprawdzi się wtedy, gdy wielu kierowców korzysta z danego parkingu i jeden pracownik nie zdołałby płynnie obsługiwać stanowisk wjazdu i wyjazdu. W tym przypadku bilety czy karty obsługuje automat. Mechanizm jest wyposażony w czujnik, który wykrywa obecność pojazdu i otwiera szlaban. Bilet opłaca się zazwyczaj przed wyjazdem z parkingu, potem przykłada się jedynie kod kreskowy do czytnika. Szlabany bezobsługowe często niwelują konieczność zatrudnienia pracownika, co zmniejsza koszty prowadzenia parkingu. Umożliwiają także płynny ruch podczas wjazdów i wyjazdów samochodów. Warto jednak zastanowić się, która opcja sprawdzi się najlepiej w danym miejscu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana