Jak przeprowadza się analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych?
Na temat analiz akustycznych przy inwestycjach drogowych tworzyć można bardzo obszerne treści o różnych kontekstach. W naszym artykule postaramy się odpowiedzieć na dwa pytania: po co właściwie dokonujemy analiz akustycznych oraz w jaki sposób się je przeprowadza. Co mogą nam dać odpowiednie analizy akustyczne już na etapie projektowania inwestycji drogowej?
Zasadność przeprowadzania analiz akustycznych przy inwestycjach
Nikt nie ma raczej wątpliwości, jak ważna jest akustyka przy realizacji takich obiektów jak hale koncertowe i podobne budynki. Wszyscy przynajmniej od czasu do czasu doświadczamy też miejskiego zgiełku i hałasu, który dociera do naszych uszu z dróg zlokalizowanych blisko naszych miejsc zamieszkania i pracy. I tu pojawia się czasem wątpliwość: skoro hałasu z miejskich dróg nie da się powstrzymać, to czy zasadne są analizy akustyczne przy większych inwestycjach drogowych? Skoro nici dróg szybkiego ruchu, „ekspresówki” i autostrady tylko punktowo przecinają miasta, a z założenia stanowią jednak obwodnice (mówiąc umownie), po co właściwie próbujemy sprawdzać już na etapie projektowania, ile hałasu z tych szlaków komunikacyjnych będzie generowane? – Po pierwsze dlatego, że staramy się działać najlepiej, jak możemy, dla naszego własnego komfortu. Nie odetniemy ekranami akustycznymi kamienic i bloków przy wijących się drogach w centrum miasta, ale możemy w ten sposób wyeliminować hałas dochodzący z obwodnic właśnie. Po drugie robimy to nie tylko dla siebie, ale też dla zwierząt.
Analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych od etapu projektowania
Nie będziemy opisywać metod i narzędzi do przeprowadzania analiz akustycznych, bo to temat na rzetelną publikację naukową. Podpytaliśmy jednak pracowników biura projektów PLAN, jak to się właściwie odbywa. Sprawa nie jest skomplikowana: powstaje koncepcja drogi. Wiemy, którędy ma przebiegać i jaka będzie jej konstrukcja. Firma realizująca analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych swoimi narzędziami ocenia, jaki hałas generować będzie dana inwestycja. Jeśli wyniki są niekorzystne, projektanci szukają sposobów na to, jak taki hałas maksymalnie wyeliminować. Czasem wystarczy zmienić nieco koncepcję (prosty przykład: wyżej lub niżej zlokalizowany wiadukt), a czasem wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia – ekrany akustyczne o zadanych parametrach. Jeśli już na etapie projektowania drogi wiemy, jak możemy ją zmienić, by hałas był mniej uciążliwy dla ludzi i zwierząt, po prostu to robimy. Nie powinniśmy mieć zatem wątpliwości co do zasadności analiz akustycznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana