Artykuł sponsorowany

Jak przeprowadza się analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych?

Jak przeprowadza się analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych?

Na temat analiz akustycznych przy inwestycjach drogowych tworzyć można bardzo obszerne treści o różnych kontekstach. W naszym artykule postaramy się odpowiedzieć na dwa pytania: po co właściwie dokonujemy analiz akustycznych oraz w jaki sposób się je przeprowadza. Co mogą nam dać odpowiednie analizy akustyczne już na etapie projektowania inwestycji drogowej?

Zasadność przeprowadzania analiz akustycznych przy inwestycjach

Nikt nie ma raczej wątpliwości, jak ważna jest akustyka przy realizacji takich obiektów jak hale koncertowe i podobne budynki. Wszyscy przynajmniej od czasu do czasu doświadczamy też miejskiego zgiełku i hałasu, który dociera do naszych uszu z dróg zlokalizowanych blisko naszych miejsc zamieszkania i pracy. I tu pojawia się czasem wątpliwość: skoro hałasu z miejskich dróg nie da się powstrzymać, to czy zasadne są analizy akustyczne przy większych inwestycjach drogowych? Skoro nici dróg szybkiego ruchu, „ekspresówki” i autostrady tylko punktowo przecinają miasta, a z założenia stanowią jednak obwodnice (mówiąc umownie), po co właściwie próbujemy sprawdzać już na etapie projektowania, ile hałasu z tych szlaków komunikacyjnych będzie generowane? – Po pierwsze dlatego, że staramy się działać najlepiej, jak możemy, dla naszego własnego komfortu. Nie odetniemy ekranami akustycznymi kamienic i bloków przy wijących się drogach w centrum miasta, ale możemy w ten sposób wyeliminować hałas dochodzący z obwodnic właśnie. Po drugie robimy to nie tylko dla siebie, ale też dla zwierząt.

Analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych od etapu projektowania

Nie będziemy opisywać metod i narzędzi do przeprowadzania analiz akustycznych, bo to temat na rzetelną publikację naukową. Podpytaliśmy jednak pracowników biura projektów PLAN, jak to się właściwie odbywa. Sprawa nie jest skomplikowana: powstaje koncepcja drogi. Wiemy, którędy ma przebiegać i jaka będzie jej konstrukcja. Firma realizująca analizy akustyczne przy inwestycjach drogowych swoimi narzędziami ocenia, jaki hałas generować będzie dana inwestycja. Jeśli wyniki są niekorzystne, projektanci szukają sposobów na to, jak taki hałas maksymalnie wyeliminować. Czasem wystarczy zmienić nieco koncepcję (prosty przykład: wyżej lub niżej zlokalizowany wiadukt), a czasem wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia – ekrany akustyczne o zadanych parametrach. Jeśli już na etapie projektowania drogi wiemy, jak możemy ją zmienić, by hałas był mniej uciążliwy dla ludzi i zwierząt, po prostu to robimy. Nie powinniśmy mieć zatem wątpliwości co do zasadności analiz akustycznych. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.