Jak wykonać́ podjazd na posesji?
Przed rozpoczęciem budowy podjazdu warto zastanowić się nad technologią wykonania nawierzchni. Od tego, jaką metodą zostanie wykonany podjazd, zależy jego trwałość i estetyka. Dodatkowo ma to wpływ na koszty, jakie będzie musiał ponieść właściciel posesji. Dlatego najpierw należy dokładnie zaplanować proces budowy podjazdu, upewniając się, że dana technologia wykonania nawierzchni spełni wszystkie oczekiwania mieszkańców.
Jak wygląda proces tworzenia podjazdu?
Przed rozpoczęciem prac warto sprawdzić, jaki rodzaj podjazdu sprawdzi się najlepiej na danej posesji. Ważnym aspektem jest też odpowiednio zaplanowany budżet, dzięki któremu można łatwiej podjąć decyzję co do sposobu wykonania podjazdu. Należy też przemyśleć, jakie samochody będą jeździć po nawierzchni, ponieważ gabaryty samochodów również mają wpływ na żywotność i wytrzymałość podjazdu.
Bez względu na to, co znajdzie się bezpośrednio na nawierzchni, należy najpierw odpowiednio przygotować teren. Prace zaczyna się od wykopania ok 30-35cm gruntu i sprawdzenia, co znajduje się na tym etapie podłoża. Jeśli znajduje się tam piasek lub inne sypkie kruszywo, oznacza to, że jakakolwiek woda znajdująca się na podjeździe będzie odprowadzana prawidłowo i można przejść do kolejnego kroku. W przypadku znalezienia gliny, należy pogłębić wykopy, ponieważ będzie ona zatrzymywać wodę i w rezultacie zalewać podjazd przy wzmożonych opadach.
Następnie należy utwardzić powierzchnię zagęszczarką gruntu, co będzie konieczne po umieszczeniu na terenie podjazdu każdego kolejnego poziomu podsypki. Zagęszczarkę, ze względu na jej cenę, najlepiej jest wynająć z wypożyczalni sprzętów budowlanych. Kolejne etapy polegają na warstwowym wysypywaniu kruszywa o coraz mniejszej granulacji. W ten sposób tworzy się stabilną i dobrze utwardzoną bazę, na której będzie można ułożyć wybraną nawierzchnię.
Jaką nawierzchnię podjazdu wybrać?
Najtańszym i najprostszym sposobem na wykonanie podjazdu jest wysypanie na jego powierzchni kruszywa lub żwiru o odpowiedniej granulacji. Ta metoda ma wiele zalet, jednak konieczne będzie cykliczne uzupełnianie kruszywa, które pod wpływem przejeżdżających samochodów może się przerzedzać.
O kolejnej metodzie postanowił opowiedzieć nam ekspert z Centrum Kostki Brukowej Profi-Bud:
Najpopularniejszym i najbardziej trwałym materiałem używanym na nawierzchni podjazdu jest kostka brukowa. Jest ona droższa od zwykłego kruszywa, jednak charakteryzuje się o wiele większą wytrzymałością i stabilnością. Łatwiej jest też utrzymać ją w dobrym stanie i estetycznym wyglądzie, dzięki nieskomplikowanej konserwacji. Układając kostkę, należy dobijać ją do gruntu gumowym młotkiem, który skutecznie ustabilizuje ją, nie niszcząc jej powierzchni. Na koniec wypełnia się szczeliny piaskiem, dzięki czemu podjazd będzie jeszcze bardziej trwały.
Ostatnim sposobem na wykonanie podjazdu jest użycie paneli PVC lub płyt ażurowych. Układa się je w sposób podobny do kostki brukowej, jednak w ostatnim etapie wypełnia się je kruszywem. Są one najdroższą metodą i jednocześnie najtrudniejszą w wykonaniu, ze względu na ciężar płyt. W tej technologii, zarówno jak w wysypywaniu nawierzchni kruszywem, także wymagane będzie uzupełnianie kruszywa lub żwiru, ponieważ materiał ten będzie się przemieszczać.
O czym warto pamiętać przy wykonywaniu podjazdu?
Najważniejszą cechą dobrze wykonanego podjazdu zawsze będzie odpowiednia baza. Każdy etap musi koniecznie zostać utwardzony zagęszczarką gruntu, ponieważ źle przygotowana podsypka stwarza ryzyko deformacji nawierzchni. Ważne jest też, aby podjazd został wykonany ze spadkiem 3%, aby na jego powierzchni nie powstawały kałuże i woda mogła swobodnie spływać do odpływu.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na grubość kostki, paneli PVC lub płyt ażurowych. Jest to ważne szczególnie, jeśli na podjeździe będą znajdować się samochody dostawcze lub ciężarowe. Standardowym parametrem stosowanym w budowie chodników lub podjazdów dla samochodów osobowych jest kostka o grubości od 4 do 6 cm, natomiast podjazdy dla samochodów ciężarowych powinny zostać wykonane przy użyciu kostki o grubości minimum 8 cm. Dzięki temu podjazd nie będzie wymagał szybkich renowacji i będzie mógł posłużyć właścicielom przez lata.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana