Jak wyznaczać ciągi komunikacyjne dla pracowników?
Wyznaczenie ciągów komunikacyjnych w halach produkcyjnych i magazynowych jest niezbędne. Umożliwia bezpieczne poruszanie się pracowników na terenie zakładu, a także bezproblemowe manewrowanie pojazdami. To, w jaki sposób należy je wyznaczyć określa prawo. Przede wszystkim muszą być prawidłowo zaprojektowane – źle zaplanowane ciągi komunikacyjne mogą dezorganizować pracę.
Prawidłowo zaplanowane ciągi komunikacyjne pomogą pracownikom w sprawnym poruszaniu się po hali magazynowej lub zakładzie produkcyjnym. Jest to ważne nie tylko w bardzo dużych obiektach, ale również w takich, gdzie powierzchnia jest ograniczona.
Pierwszym krokiem jest projekt
Ciągi komunikacyjne należy przede wszystkim zaprojektować. Istotne jest, aby wziąć pod uwagę specyfikę obiektu oraz wykonywanych w nim prac. Jeżeli jest to możliwe należy maksymalnie oddzielić od siebie ruch pieszy od kołowego. Oczywiście w stopniu umożliwiającym sprawne i szybkie poruszanie się zarówno dla wózków widłowych i innych pojazdów, jak i dla pracowników poruszających się pieszo. Należy również wziąć pod uwagę ruch pojazdów związany z cofaniem, zawracaniem lub załadunkiem – manewry nie mogą stwarzać zagrożenia dla znajdujących się w pobliżu osób.
Profesjonalnym projektowaniem oraz wyznaczaniem ciągów komunikacyjnych dla hal produkcyjnych i magazynowych zajmuje się firma malowanielinii.pl.
Przepisy BHP a wyznaczanie ciągów komunikacyjnych
Przy wyznaczaniu ciągów komunikacyjnych dla pracowników istotne jest stosowanie się do przepisów. Pracodawca jest zobowiązany do opracowania zasad ruchu wewnątrz zakładu. Najlepiej wykorzystać do tego zasady ruchy drogowego, które każdy pracownik powinien znać. Pracodawca określa maksymalną możliwą prędkość pojazdów. Powinien również zadbać o widoczność planów dróg, skrzyżowań, ciągów dla pieszych lub stref załadunku. Używa do tego odpowiedniego oznakowania kolorystycznego. Przyjmuje się, że pasy żółte wyznaczają ciągi komunikacyjne dla ruchu kołowego, niebieskie zaś dla ruchu pieszych.
Istotne jest także wyznaczenie właściwej szerokości. Dla ciągów pieszych powinna być ona określona także na podstawie potencjalnej wielkości ładunku niesionego przez pracownika poruszającego się pieszo. W przypadku ciągu jednokierunkowego szerokość musi wynosić szerokość ładunku plus 30 centymetrów, dla ruchu dwukierunkowego dwukrotność ładunku plus 60 centymetrów. Jeśli ciąg służy do poruszania się pojazdów kołowych bierze się pod uwagę szerokość pojazdu wraz z ładunkiem. Analogicznie dodaje się 60 i 90 centymetrów. W przypadku ciągów służących przemieszczaniu się zarówno pojazdów, jak i pieszych szerokość uzależniona jest od tego, czy po drodze poruszają się pojazdy silnikowe czy nie. W ruchu jednokierunkowym pojazdów bezsilnikowych i pieszych należy poszerzyć ciąg o dodatkowe 90 centymetrów, przy pojazdach silnikowych o 100 centymetrów. Dla ruchu dwukierunkowego ciąg komunikacyjny powinien być szerszy o 180 i 200 centymetrów. Jednocześnie należy pamiętać, że minimalna szerokość drogi nie powinna być mniejsza niż 120 centymetrów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana