Artykuł sponsorowany

Jak wyznaczać ciągi komunikacyjne dla pracowników?

Jak wyznaczać ciągi komunikacyjne dla pracowników?

Wyznaczenie ciągów komunikacyjnych w halach produkcyjnych i magazynowych jest niezbędne. Umożliwia bezpieczne poruszanie się pracowników na terenie zakładu, a także bezproblemowe manewrowanie pojazdami. To, w jaki sposób należy je wyznaczyć określa prawo. Przede wszystkim muszą być prawidłowo zaprojektowane – źle zaplanowane ciągi komunikacyjne mogą dezorganizować pracę.

Prawidłowo zaplanowane ciągi komunikacyjne pomogą pracownikom w sprawnym poruszaniu się po hali magazynowej lub zakładzie produkcyjnym. Jest to ważne nie tylko w bardzo dużych obiektach, ale również w takich, gdzie powierzchnia jest ograniczona.

Pierwszym krokiem jest projekt

Ciągi komunikacyjne należy przede wszystkim zaprojektować. Istotne jest, aby wziąć pod uwagę specyfikę obiektu oraz wykonywanych w nim prac. Jeżeli jest to możliwe należy maksymalnie oddzielić od siebie ruch pieszy od kołowego. Oczywiście w stopniu umożliwiającym sprawne i szybkie poruszanie się zarówno dla wózków widłowych i innych pojazdów, jak i dla pracowników poruszających się pieszo. Należy również wziąć pod uwagę ruch pojazdów związany z cofaniem, zawracaniem lub załadunkiem – manewry nie mogą stwarzać zagrożenia dla znajdujących się w pobliżu osób.

Profesjonalnym projektowaniem oraz wyznaczaniem ciągów komunikacyjnych dla hal produkcyjnych i magazynowych zajmuje się firma malowanielinii.pl.

Przepisy BHP a wyznaczanie ciągów komunikacyjnych

Przy wyznaczaniu ciągów komunikacyjnych dla pracowników istotne jest stosowanie się do przepisów. Pracodawca jest zobowiązany do opracowania zasad ruchu wewnątrz zakładu. Najlepiej wykorzystać do tego zasady ruchy drogowego, które każdy pracownik powinien znać. Pracodawca określa maksymalną możliwą prędkość pojazdów. Powinien również zadbać o widoczność planów dróg, skrzyżowań, ciągów dla pieszych lub stref załadunku. Używa do tego odpowiedniego oznakowania kolorystycznego. Przyjmuje się, że pasy żółte wyznaczają ciągi komunikacyjne dla ruchu kołowego, niebieskie zaś dla ruchu pieszych.

Istotne jest także wyznaczenie właściwej szerokości. Dla ciągów pieszych powinna być ona określona także na podstawie potencjalnej wielkości ładunku niesionego przez pracownika poruszającego się pieszo. W przypadku ciągu jednokierunkowego szerokość musi wynosić szerokość ładunku plus 30 centymetrów, dla ruchu dwukierunkowego dwukrotność ładunku plus 60 centymetrów. Jeśli ciąg służy do poruszania się pojazdów kołowych bierze się pod uwagę szerokość pojazdu wraz z ładunkiem. Analogicznie dodaje się 60 i 90 centymetrów. W przypadku ciągów służących przemieszczaniu się zarówno pojazdów, jak i pieszych szerokość uzależniona jest od tego, czy po drodze poruszają się pojazdy silnikowe czy nie. W ruchu jednokierunkowym pojazdów bezsilnikowych i pieszych należy poszerzyć ciąg o dodatkowe 90 centymetrów, przy pojazdach silnikowych o 100 centymetrów. Dla ruchu dwukierunkowego ciąg komunikacyjny powinien być szerszy o 180 i 200 centymetrów. Jednocześnie należy pamiętać, że minimalna szerokość drogi nie powinna być mniejsza niż 120 centymetrów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.