Jakie normy musi spełniać beton drogowy?
Połączenie cementu, wody i kruszywa jest powszechnie używanym materiałem budowlanym, którego nazwa handlowa to popularny beton. Mieszanki betonowe stosowane są przede wszystkim w budownictwie i drogownictwie do wznoszenia konstrukcji żelbetowych lub kształtowania podbudów i nawierzchni. Czytając, dowiesz się, jakie normy musi spełniać beton drogowy.
Beton najpopularniejszym materiałem budowlanym
Nowoczesne mieszanki betonowe przygotowywane są zgodnie z recepturami w zautomatyzowanych węzłach betoniarskich. Są to dokładnie wymieszane lepkoplastyczne masy o niejednorodnej strukturze. Beton towarowy składa się z cementu, wody i kruszyw, którymi są najczęściej żwiry o różnych frakcjach. Mieszanki betonowe uszlachetnia się specjalnymi dodatkami, które poprawiają jego właściwości i pozwalają na różnorodne zastosowania. Stąd wyróżnia się wiele typów betonów zróżnicowanych pod względem ciężaru objętościowego, sposobu zagęszczania i wbudowania oraz wytrzymałości. Jednym z rodzajów jest beton drogowy, który produkowany jest również w specjalistycznych betoniarniach. Dobrym przykładem jest działający w okolicach Gdowa, Wieliczki, Bochni i Niepołomic producent betonu Betoniarnia Stopa, który oferuje także beton mrozoodporny, beton posadzkowy i beton wodoszczelny.
Przeczytaj również: Czym charakteryzuje się beton konstrukcyjny?
Czym wyróżnia się beton drogowy?
Beton dla drogownictwa przeznaczony jest do budowy nawierzchni drogowych przy inwestycjach każdej kategorii, od dróg gminnych po autostrady oraz przy budowie parkingów i podjazdów. Dlatego beton drogowy charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami, przede wszystkim trwałością i stabilnością, a także wysoką odpornością na mechaniczne obciążenia statyczne i dynamiczne oraz zmiany temperatury i wilgoć. Betonowe mieszanki dla drogownictwa muszą spełniać wymagania określone w Ogólnej Specyfikacji Technicznej GDDKiA. Do najważniejszych parametrów betonu drogowego należą:
Przeczytaj również: Aktualne trendy w budownictwie domów jednorodzinnych
wytrzymałość na ściskanie klasy C30/37 lub C35/45,
mrozoodporność powyżej F100,
wodoszczelność W8,
nasiąkliwość poniżej 5%,
odporność na ścieranie i substancje odladzające.
Prawidłowo wykonana konstrukcja drogowa z wysokiej jakości betonu zapewnia brak pękać i nietworzenie się kolein przez wiele lat eksploatacji nawierzchni drogowej nawet przy dużych obciążeniach i niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana