Rodzaje bram garażowych

Spis treści
- Bramy rozwierne – na każdą kieszeń
- Bramy uchylne – dla ceniących przestrzeń
- Bramy segmentowe – dwa warianty
- Bramy rolowane – styl i wygoda
Wybór bramy garażowej, to spore wyzwanie. Należy wziąć pod uwagę kilka czynników: wysokość nadproża, wysokość pomieszczenia, dostępną przestrzeń przed wjazdem, a także to czy garaż jest ogrzewany. Warto również pamiętać, że często to właśnie przez tę część domu złodzieje próbują się włamać – z tego względu systemy zabezpieczeń są istotnym elementem każdej bramy.
Bramy rozwierne – na każdą kieszeń
Brama ta przypomina budową duże wrota. Jej niewątpliwym plusem jest możliwość zamontowania w niej mniejszych drzwi, wtedy podczas drobnych prac przy domu, nie musimy otwierać całej bramy, a jedynie małe drzwi. Kolejny plus to niska cena – są najtańszą opcją z omawianych modeli. Dlatego warto je wybrać na przykład do garażu na działce, gdzie nie jest potrzebna brama automatycznie otwierana, czy też ocieplana. Dobrym rozwiązaniem jest wybór bramy rozwiernej z ryglami od wewnątrz, odpowiadają one za mechaniczne zablokowanie skrzydeł w dwóch punktach.
Są jednak rzadko stosowanym rozwiązaniem w dzisiejszych czasach. Przede wszystkim z tego względu, że wymagają przestrzeni przed wjazdem do garażu, co może być uciążliwe w szczególności zimą, kiedy to trzeba dokładnie odśnieżyć sporą powierzchnię przed garażem, aby ją otworzyć. Ponadto trudne (a czasem niemożliwe) jest zamontowanie systemu zdalnego otwierania.
Bramy uchylne – dla ceniących przestrzeń
System otwierania i zamykania opiera się na sprężynach unoszących połać bramy prowadnicami, umieszczając ją równolegle do sufitu. Podobnie jak w bramach rozwiernych, można zamontować w niej mniejsze drzwi, a także dodatkowo ocieplić. Przedstawiciel firmy Stalrem podaje również istotną zaletę dotyczącą montażu bramy uchylnej: Dzięki swojej konstrukcji, brama uchylna może być montowana na bardzo niskim nadprożu. Możliwe jest jej zamontowanie, nawet jeśli ma ono zaledwie 10 cm.
Analizując inne elementy konstrukcji, należy zwrócić uwagę, że podobnie jak brama rozwierna, wymaga ona nieco miejsca bezpośrednio przed garażem. Wynika to z tego, że podczas otwierania i zamykania, jej połać wychyla poza lico ściany. W zależności od jej wielkości może to być nawet 1,5 metra. W branży uważana jest także za najmniej szczelną, szczególnie jeśli nie jest ocieplona. Warto o tym pamiętać, jeśli garaż posiada grzejniki – przy dużych mrozach może ona przepuszczać mróz. To może doprowadzić do awarii centralnego ogrzewania, poprzez zamrożenie wody w grzejnikach. Efektem tego jest pęknięcie rur i zalanie garażu.
Bramy segmentowe – dwa warianty
Jej mechanizm działania, podobny jest do bramy uchylnej. Otwiera się ona poprzez pionowe prowadzenie segmentów do pozycji końcowej, równoległej do sufitu. Jej nazwa pochodzi od segmentów, z których się składa – przeważnie są do 3 do 6 części. Jej przewagą nad bramą uchylną jest to, że nie wymaga miejsca bezpośrednio przed garażem, ponieważ jej połać składa się na zawiasach pomiędzy segmentami. Zazwyczaj otwieranie i zamykanie jest zautomatyzowane, dzięki silnikowi i pilotowi, jednak możliwe jest otwierane ręczne. Dzięki odpowiedniemu wyważeniu bramy nie wymaga ono dużego wysiłku.
Wspomniany drugi wariant jest mniej popularnym, jednak dość ciekawym rozwiązaniem. Wersja boczna jest obrócona o 90o, w odniesieniu do klasycznego usadowienia. Jest to jedyny rodzaj bramy z takim rozwiązaniem. Wtedy to połać w trakcie otwierania przesuwana jest w osi poziomej, a segmenty układają się równolegle ściany bocznej i zachodzą na nią. Ten typ bramy, polecany jest przy niskich garażach, gdzie przestrzeń pod sufitem jest ograniczona.
Brama segmentowa, zazwyczaj wykonana jest z blachy ocynkowanej, a jej wnętrze wypełnia pianka poliuretanowa. Do tego między częściami montowane są uszczelki, dzięki czemu bramy te chętnie wybierane są do garaży ocieplanych.
Bramy rolowane – styl i wygoda
Pod względem budowy połaci, nieco przypominają bramy segmentowe – jednak składają się ze znacznie większej ilości wąskich części. Zwijane są one do kasety umieszczonej nad otworem wjazdowym. Ich niewątpliwą przewagą nad bramami segmentowymi i uchylnymi jest to, że po otwarciu bramy nie zajmuje ona miejsca pod sufitem, dzięki temu nie musimy brać tego pod uwagę podczas projektowania oświetlenia garażu, czy dachu. Kolejnym plusem jest to, że nie zajmują one miejsca podczas otwierania i zamykania. Z tego względu warto rozważyć ich wybór, jeśli wyjazd z garażu jest krótki, lub połączony jest bezpośrednio z ulicą. Standardem przy tym rodzaju bram, jest automatyczne sterowanie. To nie tylko większa wygoda podczas użytkowania, lecz także podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Automatyczne systemy zamknij/otwórz, stanowią sporą przeszkodę dla włamywaczy, ponieważ taką bramę znacznie trudniej podważyć czy uszkodzić.
Należy pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na ten rodzaj bramy, nadproże w garażu powinno mieć minimum 30 cm, ze względu na rozmiar kasety. Jednak ten problem można rozwiązać, montując ją przed otworem wjazdowym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Mjm System Sp. z o.o.
Budowlane usługi - ogólnobudowlane woj. mazowieckie05-074 Sulejówek, Mickiewicza 10
-
Dikar Puh Dariusz Kruszyński
Budowlane usługi - rozbiórki, wyburzanie woj. pomorskie84-360 Łeba, Okrzei 2
-
FHU Adrian Weiss
Budowlane usługi - fundamenty, wykopy woj. podkarpackie39-410 Grębów, Tulipanowa 1
-
Mega-Pol Zakład usługowo-handlowy Daniel Podsiedlik
Budowlane usługi - rozbiórki, wyburzanie woj. śląskie42-256 Turów, Długa 27B