Rury ocynkowane w budownictwie drogowym
Rury i profile stalowe to elementy, które mogą pełnić wiele zróżnicowanych funkcji. Korzysta się z nich przy wykonywaniu wszelkiego rodzaju konstrukcji nośnych, elementów urządzeń, budowie wsporników oraz instalacji. Stalowe rury ocynkowane znajdują również szerokie zastosowanie w drogownictwie, gdzie używa się ich przy budowie infrastruktury umożliwiającej zapewnienie bezpieczeństwa ruchu oraz przy montażu oznaczeń i elementów pomocniczych.
Zastosowanie ocynkowanych profili stalowych w drogownictwie
Budowa dróg kojarzy się przede wszystkim z prowadzeniem robót ziemnych, formowaniem nasypów, budową mostów i wiaduktów, a także przygotowywaniem podłoża i układaniem nawierzchni. Do powstania nowoczesnego i bezpiecznego układu komunikacyjnego niezbędne są jednak również elementy, na które przeciętni użytkownicy dróg rzadko kiedy zwracają szczególną uwagę. Każda droga to także skomplikowany system odwodnień powierzchniowych i podziemnych, malowane na jezdniach oraz rozstawiane przy nich oznaczenia, urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu i pozwalające na jego regulowanie oraz infrastruktura oświetleniowa czy ekrany akustyczne redukujące ilość emitowanego przez przejeżdżające pojazdy hałasu. W większości zastosowań wiążących się z budową infrastruktury uzupełniającej koniecznym do wykorzystania elementem konstrukcyjnym są różne rodzaje profili stalowych – podkreśla przedstawiciel firmy POMAR STAL, specjalizującej się w dostarczaniu kształtowników stalowych.
Używanie profili stalowych w drogownictwie wynika z ich korzystnych parametrów wytrzymałościowych. Stal ma odpowiednią twardość, w zależności od gatunku może wykazywać się większą sztywnością lub sprężystością, dobrze znosi obciążenia statyczne i dynamiczne. Uformowana w postaci profili ma znacznie zwiększoną wytrzymałość mimo stosunkowo cienkich ścianek, ponieważ zagięcia powodują korzystny rozkład działających sił, jeśli są wykonywane na zimno, sprawiają także, że materiał ulega utwardzeniu. Jednym z najpoważniejszych mankamentów stali jest jej podatność na procesy utleniania, które zachodzą szczególnie intensywnie w kontakcie z opadami atmosferycznymi, wilgotnym powietrzem oraz agresywnymi substancjami chemicznymi, na które narażone są elementy wykorzystywane bezpośrednio w pobliżu jezdni – będzie to zarówno sól drogowa używana do zimowego utrzymania nawierzchni, jak i unoszące się pyły i związki zawarte w spalinach, czy wreszcie wycieki różnych płynów eksploatacyjnych od chłodziw po płyny do spryskiwaczy. Sposobem na zapewnienie odporności profili przeznaczonych dla drogownictwa jest nanoszenie na ich powierzchnię warstwy ocynku, który skutecznie zabezpiecza przed korozją i przedłuża żywotność nawet w najtrudniejszych warunkach.
Profile stalowe, w tym rury ocynkowane o różnych średnicach są powszechnie wykorzystywane jako bierne i czynne elementy wpływające na bezpieczeństwo ruchu, są używane również w wykonywaniu oznakowania, montażu oświetlenia oraz infrastruktury towarzyszącej. Wśród elementów należących do obiektów pomocniczych znajduje się m.in. infrastruktura komunikacyjna w postaci przejść i kładek dla pieszych, przystanki i wiaty, ekrany dźwiękochronne, siatki leśne zabezpieczające drogę przed pojawieniem się dzikich zwierząt czy furtki oraz bramy pozwalające na przedostawanie się przez ogrodzenia i bariery pracowników służb zajmujących się utrzymaniem drogi.
Rury stalowe jako element pasywnych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
Infrastruktura wchodząca w skład urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego to rozwiązania służące do optycznego prowadzenia ruchu, oznaczania kilometrażu (pikietażu) drogi, a także zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i przemieszczającym się pojazdom, przekazywania informacji użytkownikom drogi, jak również zamykania lub ograniczania ruchu, dbania o bezpieczeństwo podczas wykonywania prac drogowych oraz kontrolowania natężenia ruchu. W urządzeniach przeznaczonych do optycznego prowadzenia ruchu ocynkowane rury stalowe są wykorzystywane do wykonywania słupków prowadzących, na których montuje się tablice informujące o przebiegu drogi ułatwiające kierowcom poruszanie się nocą lub w okresach zmniejszonej przejrzystości powietrza – podczas mgły czy silnych opadów. Podobną funkcję mają słupki krawędziowe używane np. do oznaczania zjazdów. Słupki ze stali ocynkowanej służą również do wykonywania i mocowania słupków przeszkodowych, stanowiąc ich korpus. Słupki tego typu ostrzegają przed wysepkami, azylami dla pieszych i przed barierami oddzielającymi jezdnie.
Słupki z ocynkowanej stali są używane do wykonywania znaków kilometrowych. Profile stalowe są wykorzystywane jako oznaczenia i zabezpieczenie różnych obiektów, które znajdują się w skrajni poziomej lub pionowej drogi. Są one umieszczane m.in. na filarach i podporach kładek, mostów czy wiaduktów, ale również na znajdujących się tuż przy drodze budynkach. Urządzeniami, przy których produkcji szczególnie szeroko korzysta się z rur drogowych, są bariery ochraniające pieszych i rowerzystów. Są one ustawiane dla odgrodzenia chodnika, jezdni i ścieżki rowerowej, w wielu przypadkach ich podstawową funkcją jest uniemożliwienie przechodzenia lub przejeżdżania przez jezdnię w niedozwolonych miejscach. Najczęściej przybierają postać balustrad i barierek. Dla ograniczania możliwości wjeżdżania na chodniki i drogi rowerowe przez samochody stosuje się słupki blokujące.
Profile stalowe są używane do wytwarzania barierek wykorzystywanych przy oznaczaniu terenu robót drogowych. Wykonuje się z nich bramki zabezpieczające przed wjazdem ciężarówek, aut dostawczych czy pojazdów osobowych z zamontowanymi bagażnikami dachowymi lub ciągnących wysokie przyczepy pod zbyt niski wiadukt albo do tunelu, czy garażu podziemnego. Ocynkowane profile stalowe, w tym głównie rury o większych średnicach i przekrojach wielokątnych są wykorzystywane do wykonywania konstrukcji wsporczych oświetlenia ulicznego. Są to zarówno słupy latarni ulicznych rozmieszczanych wzdłuż drogi, jak i wsporniki do lamp mocowanych na innych obiektach – budynkach, wiaduktach, mostach czy różnych konstrukcjach znajdujących się przy drodze. Coraz częściej słupy tego rodzaju są używane również do instalowania tablic świetlnych lub systemów monitoringu wizyjnego.
Ocynkowane rury stalowe w produkcji drogowych zabezpieczeń aktywnych oraz montażu oznakowania
Ważnym wyposażeniem dróg i mostów są bariery ochronne i energochłonne. Stosowane są zarówno bariery sztywne, które nie podlegają odkształceniom oraz bariery podatne o określonej odkształcalności w zależności od warunków ruchu i zadania, jakie mają wypełniać. Bariery sztywne są stosowane zwykle do zabezpieczania obiektów znajdujących się tuż przy drodze w miejscach, gdzie obowiązuje stosunkowo niska prędkość, bariery podatne są montowane, gdy liczy się możliwość odebrania możliwie dużej ilości energii uderzenia auta, a więc na drogach, gdzie pojazdy mogą się poruszać z większą prędkością. Dobór rodzaju profilu do wykonania poszczególnych części bariery – prowadnicy, słupków, pasa profilowego, wysięgników czy przekładek i elementów mocujących – zależy od jej przewidywanych parametrów – poziomu powstrzymywania i maksymalnego ugięcia. Liczy się tu przede wszystkim gatunek stali oraz grubość ścianek. W zależności od miejsca wykorzystania bariery mogą być wytwarzane jako skrajne – instalowane przy krawędzi jezdni, osłonowe – zakładane dla ochrony obiektów lub przeszkód oraz dzielące – montowane do oddzielania pasów jezdni przeznaczonych do ruchu w przeciwnych kierunkach.
Rury stalowe ocynkowane są używane do montowania oznaczeń drogowych. Produkuje się z nich zarówno klasyczne proste słupki do znaków, składające się z zamkniętej od góry rury stalowej oraz dospawanej na dolnym odcinku rurki służącej do mocowania kotwy chroniącej znak przez obróceniem wokół własnej osi, jak i wszelkiego rodzaju słupki gięte. Pozwalają one na zamontowanie znaków w ograniczonej przestrzeni oraz wysuniecie ich tak, by były lepiej widoczne przez kierujących. Do najczęściej stosowanych słupków giętych należą konstrukcje z ramieniem skręcającym pod kątem 90°, dwukrotnie zagiętym pod kątem 90° oraz dwukrotnie zagiętym pod kątem 45°. Często używane są także wsporniki gięte, które pozwalają na montaż znaków na budynkach, słupach i różnych konstrukcjach znajdujących się blisko skrajni jezdni. Ze spawanych lub montowanych za pomocą łączników ocynkowanych rur stalowych wykonuje się konstrukcje drogowskazowe, pozwalające na umieszczanie oznaczeń nad poszczególnymi jezdniami lub pasami ruchu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana