Zastosowanie silników spalinowych w maszynach budowlanych
Silniki spalinowe to podstawowy sposób napędu maszyn budowlanych. Choć na rynku pojawiają się kolejne elektryczne modele koparek czy ładowarek kołowych, nadal większość maszyn potrzebuje do działania paliwa w postaci benzyny lub oleju napędowego. Jakie rodzaje silników spalinowych spotykane są w maszynach budowlanych oraz czym się między sobą różnią?
Silniki benzynowe w maszynach budowlanych
Silniki benzynowe, o zapłonie iskrowym, pojawiły się w drugiej połowie XIX wieku. Ich zasada działania jest stosunkowo prosta: mieszanka benzyny, która trafia do komory spalania, ulega zapaleniu wskutek iskry powstającej między elektrodami świecy zapłonowej. Kluczowe są odpowiedni czas zapłonu (zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon może zakłócić pracę silnika, a nawet go unieruchomić) oraz proporcje spalania (zbyt uboga lub bogata mieszanka zaburza proces spalania).
Silniki benzynowe spotykane są głównie w niewielkich maszynach i urządzeniach budowlanych, takich jak zagęszczarki stopowe, młoty wyburzeniowe czy przecinarki. Charakteryzują się prostszą konstrukcją niż jednostki Diesla, dzięki czemu są tańsze w zakupie. Również naprawa silników maszyn budowlanych zasilanych benzyną jest łatwiejsza, a co za tym idzie mniej kosztowna. Największą wadą silników benzynowych jest o około 30% wyższe spalanie w porównaniu z jednostkami Diesla.
Silniki Diesla w maszynach budowlanych
Silniki Diesla, o zapłonie samoczynnym, są wynalazkiem z końca XIX wieku. Pierwszą jednostkę tego typu skonstruował Rudolf Diesel. Jak mówi sama ich nazwa, silniki tego typu nie potrzebują zewnętrznego źródła energii do zapłonu paliwa. Ich zasadę działania opisał dla nas pracownik firmy Inter Service z województwa śląskiego:
Do cylindra dostarczane jest powietrze, a gdy tłok zbliża się do swojego górnego martwego położenia, następuje wtrysk paliwa, które spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu.
Silniki Diesla są często spotykane w koparkach, ładowarkach, walcach i innych większych maszynach budowlanych. Wynika to z faktu, że charakteryzują się większą wydajnością w porównaniu z silnikami benzynowymi, która przekłada się na efektywniejsze wykorzystanie paliwa. Poza tym lepiej znoszą trudne warunki pracy i długotrwałe działanie. Do wad silników Diesla trzeba zaliczyć skomplikowaną budowę, a co za tym idzie wyższe ceny samych jednostek oraz kosztów serwisowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana