naped do bramy garazowej

Dobór napędu do bramy garażowej. Na co zwrócić uwagę?

Używanie automatycznej bramy garażowej jest bardzo wygodne, co sprawia, że rośnie liczba osób zainteresowanych takim rozwiązaniem. Dobrze dopasowany do parametrów bramy napęd gwarantuje oszczędność czasu i pełne bezpieczeństwo obsługi. Nowoczesne urządzenia oferują wiele przydatnych funkcji dodatkowych i często mogą być włączone w instalacje obsługujące tzw. inteligentne budynki.

Rodzaje bram, które mogą być wyposażone w automatykę

Automatyczna brama garażowa to jedno z popularniejszych rozwiązań pozwalających na podniesienie komfortu korzystania z budynku przez usprawnienie otwierania i zamykania garażu. Montaż bramy wraz z systemem pozwalającym na jej zdalną obsługę wiąże się ze znaczną oszczędnością czasu – bramę można otworzyć już podczas wsiadania do auta i zamknąć za pomocą pilota zaraz po wyjechaniu na zewnątrz. Jeśli użytkownik zdecyduje się również na montaż podobnie otwieranej bramy ogrodzeniowej ani przy opuszczaniu domu, ani podczas powrotu nie będzie musiał wysiadać z auta, co jest nieocenione choćby w czasie złej pogody. Co ważne, automatyczna brama garażowa oznacza zwiększenie bezpieczeństwa – z uwagi na montowane czujniki nie ma ryzyka, że otwierana lub zamykana brama uderzy w przechodzącego człowieka czy uszkodzi samochód. Warto jednak pamiętać, o tym, że zarówno poszczególne rodzaje bram, jak i używane w nich rozwiązania mają swoją specyfikę

– mówi przedstawiciel firmy Migas-Door, zajmującej się produkcją i montażem bram garażowych.

Podstawową kwestią jest dobór samej bramy. Powinien on być uzależniony od ilości wolnego miejsca przed budynkiem i w jego wnętrzu, a także przewidywanej częstotliwości korzystania z bramy. Jeśli chodzi o wymagania montażowe, to najprościej będzie zdecydować się na bramę dwuskrzydłową. W takim przypadku nie jest zbyt ważna ilość miejsca wewnątrz budynku, ponieważ skrzydła bramy są montowane na ościeżnicy zakładanej w świetle otworu wjazdowego. Brama tego rodzaju sprawdzi się więc tam, gdzie wnętrze jest niewiele większe od samego wjazdu do garażu, z czym mamy często do czynienia w starszych budynkach. Minusem będzie jednak konieczność zapewnienia odpowiedniej ilości miejsca przed garażem. Użytkownik nie będzie więc mógł w pobliżu zaparkować np. innych aut. Sam garaż musi się też znajdować w odpowiedniej odległości od płotu czy bramy wjazdowej na posesję.

Jeżeli wewnątrz garażu jest więcej miejsca, można rozważyć montaż bramy segmentowej. Konstrukcje tego typu charakteryzują się tym, że nie potrzebują wolej przestrzeni przed budynkiem. Ponieważ jednak brama składa się z kilku połączonych ze sobą fragmentów, które zaginają się, umożliwiając podniesienie i przesunięcie po zamontowanej wewnątrz prowadnicy, w środku pomieszczenia potrzebna będzie pewna ilość miejsca po bokach, ale również między dolną krawędzią nadproża a sufitem. Prowadnice bramy muszą być przymocowane do sufitu, tak by cała struktura była w pełni stabilna.

Dobór typu napędu bramy garażowej w zależności od jej konstrukcji

Rodzaj napędu automatycznego stosowany przy konkretnej bramie zależy od jej konstrukcji. W przypadku bram segmentowych mechanizm otwierający i zamykający jest umieszczony na oddzielnej szynie ulokowanej nieco wyżej lub bezpośrednio na wale ze sprężynami. Napęd do bramy garażowej ma zwykle postać modułu, który ma wbudowany silnik elektryczny i po podłączeniu do skrzydła bramy za pomocą specjalnych ramion przemieszcza się po specjalnej prowadnicy. Najczęściej napęd jest realizowany za pośrednictwem umieszczonego w prowadnicy łańcucha albo uzębionego paska, a moduł przemieszcza się dzięki kołu zębatemu napędzanemu silnikiem.

Bramy rozwierane mogą być otwierane za pomocą podobnego, przemieszczającego się pod sufitem mechanizmu. W takim przypadku ramiona podłączone do wózka jeżdżącego po zamocowanej w pomieszczeniu szynie są również przykręcone do górnej części obu skrzydeł. Jeśli jednak wewnątrz nie ma wystarczającej ilości miejsca, możliwe jest zastosowanie dwóch współdziałających ze sobą siłowników elektrycznych. Skracają się one lub wydłużają dzięki pracy zębatek sterowanych silnikami elektrycznymi, otwierając lub zamykając skrzydła. Niekiedy są stosowane też inne konstrukcje ze specjalnie wyprofilowanymi i dwuczęściowymi ramionami, które obracają się wokół osi siłowników zainstalowanych po bokach skrzydeł, tym samym pociągając skrzydła.

Sterowanie pracą systemu, niezależnie od zastosowanego rozwiązania jest zwykle możliwe za pomocą przycisku umieszczonego wewnątrz garażu, a także pilotów, które pozwalają na obsługę zdalną. Najczęściej są to piloty radiowe, które mają spory zasięg, co daje możliwość otwierania bramy z większej odległości, jeszcze zanim samochód użytkownika podjedzie do samych drzwi garażowych. Montaż zdalnego sterowania wymaga jednak sprawdzenia, czy ściany garażu nie są zbyt grube i czy pojawiające się zakłócenia nie będą wymagały montażu odbiornika współpracującego z pilotem na zewnątrz.

Kluczowe parametry automatyki do bram garażowych

Każdy napęd do bramy powinien być dobrany nie tylko pod względem swojej konstrukcji, ale również parametrów swej pracy. Kluczowe będą dwa elementy – obciążenie, z jakim może pracować automatyka oraz szybkość jej działania. Pierwszy parametr jest uzależniony od ciężaru bramy, a zatem od materiału, z jakiego jest wykonana oraz wymiarów. Im szersza i wyższa brama, tym większa musi być siła, z jaką pracuje urządzenie. Równie istotna będzie szybkość działania mechanizmu, z jaką będzie on unosił bramę, ma to znaczenie szczególnie tam, gdzie brama będzie wykorzystywana stosunkowo często. W przypadku garaży, które stanowią część budynku, zwłaszcza jeśli tuż obok lub bezpośrednio nad nimi znajdują się pomieszczenia mieszkalne, ważny będzie hałas wytwarzany przez mechanizm. Choć w ciągu dnia nie będzie to zwykle stanowiło problemu, to głośne dźwięki w nocy – gdy np. jeden z użytkowników pracuje do późna lub wyjeżdża z domu bardzo wcześnie – mogą się okazać uciążliwe.

Dla bezpiecznej i komfortowej obsługi automatyka bramy musi być wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia, np. natychmiastową zmianę kierunku pracy po natrafieniu na opór przy zamykaniu bramy. Uchroni to przed uszkodzeniem pojazdu, pozostawionych w zasięgu zamykającej się bramy przedmiotów, czy przechodzących osób. Ważne są również fotokomórki montowane we wjeździe, które uniemożliwią zadziałanie funkcji zamykania, jeśli jakiś przedmiot będzie się znajdował między nimi. Z uwagi na ryzyko włamania automatyka powinna być również wyposażona w funkcję, która rygluje skrzydło w położeniu „zamknięte”, uniemożliwiając jego podniesienie.

Bardzo przydatnymi dodatkami okażą się rozwiązania pozwalające na korzystanie z bramy, mimo przerwy w dostawie energii elektrycznej, czy to w postaci dodatkowych akumulatorów, czy też ręcznego mechanizmu otwierania. Dla własnej wygody można zdecydować się na model, w którym sterowanie parametrami pracy – na przykład prędkością otwierania – znajduje się nie na korpusie samego wózka jezdnego, a jest montowane choćby na ścianie. Równie pożądane będą możliwości integracji automatyki kontrolującej bramę z systemem oświetlenia, a także z uzbrajaniem alarmu.

Jednym z najlepszych wyjść jest kupowanie bramy wyposażonej w odpowiednie urządzenia sterujące. Wielu producentów bram oferuje również duży wybór automatyki w pełni kompatybilnej z ich bramami. W razie wątpliwości warto skontaktować się ze sprzedawcą i przedstawić mu do wglądu dokumentację bramy.

Regulamin korzystania z serwisu