Jak dobrać zaprawę do kostki brukowej?
Dobór odpowiedniej zaprawy do spoinowania jest bardzo istotny w procesie układania kostki brukowej. Przy wyborze trzeba zastanowić się nad przewidywanymi obciążeniami nawierzchni oraz miejscem, gdzie zostanie zastosowana. Warto także wybierać materiały, które będą odporne na wodę, mróz i środki do odladzania dróg. Jaki rodzaj zaprawy brukarskiej będzie odpowiedni dla lekko i mocno obciążonych dróg?
Jak wybierać zaprawy do średnio i mocno obciążonych obszarów?
Na obszarach średnio i mocno obciążonych ruchem kołowym, czyli na rondach, placach do zawracania, głównych drogach, parkingach dla maszyn budowlanych i samochodów ciężarowych oraz na mostach i w kanałach odwadniających, należy wykorzystywać zaprawy fugowe, które nie będą przepuszczać wody i będą odporne na podwyższone obciążenia. Tego typu zaprawy muszą również cechować się dużą wytrzymałością na ściskanie i ścieranie. Jeśli materiał będzie zbyt luźny, ułatwi penetrację wody w głąb całej konstrukcji, a w konsekwencji doprowadzi do jej degradacji.
Rodzaj zaprawy należy także wybierać pod względem materiału, z którego została wykonana kostka brukowa. Elementy betonowe najlepiej zaprawiać fugą, która nie będzie przepuszczać wody w głąb konstrukcji. Do spoinowania kostki brukowej powinno się stosować zaprawy wysokowytrzymałe epoksydowe, natomiast do łamanych płyt kamiennych fugi szybkowiążące zawierające tras.
Zaprawy do kostki betonowej
Na średnio i wysoko obciążonych nawierzchniach infrastruktury drogowej na podbudowie sztywnej, czyli na strefach parkingowych i rozładunkowych, uliczkach miejskich oraz obszarach obciążonych samochodami osobowymi lub ciężarowymi najczęściej stosuje się kostkę betonową.
Pod betonowe elementy, które mogą być również wykorzystywane w ogrodach, najlepiej jest zastosować fugę cementową, która zawiera tras i charakteryzuje się właściwościami szybkowiążącymi. Taką zaprawą można fugować spoiny o szerokości od 5 do 30 mm.
Zdaniem pracownika z firmy brukarskiej PHU MABUD: Fugę cementową można również stosować przy budowie ciągłych struktur, takich jak kanały odwadniające, ulice, ronda, zatoki komunikacyjne, nawierzchnie placów parkingowych oraz place targowe. Szybkowiążącą zaprawę poleca się szczególnie na drogi mocno obciążone ruchem, strefy hamowania i ruchu samochodów ciężarowych i autobusów oraz obiekty użyteczności publicznej. Fuga może być także stosowana w małej architekturze ogrodowej i krajobrazowej.
Jakie zaprawy wybrać do kostki brukowej i płyt kamiennych?
Na obszarach o dużym obciążeniu, czyli na głównych ulicach, parkingach i magazynowych strefach załadunku, powinno się stosować wysoko wytrzymałą epoksydową fugę. Może ona być wykorzystywana do spoinowania szczelin o szerokości nie mniejszej niż 10 mm.
Zaprawa dwuskładnikowa bez rozpuszczalników nadaje się najbardziej do kostki brukowej i z kamienia naturalnego, którą wykorzystuje się zarówno w strefach o dużym obciążeniu, jak i tych o lekkim nacisku.
Do spoinowania płyt kamiennych i betonowych najlepiej sprawdzi się natomiast fuga z trasem. Zaprawa charakteryzuje się hydraulicznymi właściwościami szybkowiążącymi i jest wzbogacona o tras reński. Można ją stosować do szerokich fug o nieregularnej, gruboziarnistej strukturze powierzchni spoiny oraz przy układaniu płyt wielokrotnie łamanych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana