Badania MMA. Co to takiego?
Specyfika nawierzchni drogowych, które są intensywnie eksploatowane, nieraz w ekstremalnych warunkach, wymaga nie tylko stosowania do ich budowy materiałów najlepszej jakości, ale również profesjonalnego badania użytych materiałów, a także gotowej nawierzchni. W tym celu przeprowadza się badania MMA. Co to oznacza i jakie wyróżniamy rodzaje tych badań?
Czym są badania MMA?
Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych typów badań MMA, warto w pierwszej kolejności przyjrzeć się temu skrótowi i objaśnić, do czego się on odnosi. Chodzi tu o mieszanki mineralno-asfaltowe, które składają się głównie z kruszywa, wypełniacza oraz lepiszcza – asfaltu pochodzącego z przerobu ropy naftowej – a także z dodatków nadających gotowym produktom pożądane właściwości. MMA to budulec wykorzystywany w dużej mierze w drogownictwie, ale też w budownictwie wodnym, energetycznym, lotniczym czy kolejowym. Nawierzchnie wykonywane na potrzeby tych branż powinny charakteryzować się najwyższą jakością, trwałością i bezpieczeństwem użytkowania. Zarówno służące do ich wytwarzania materiały, jak i technologie związane z ich produkcją, wbudowaniem i modernizacją muszą spełniać restrykcyjne normy. Kontrola wszystkich tych parametrów możliwa jest dzięki kompleksowym badaniom, w których specjalizują się akredytowane laboratoria, np. z grupy BARG.
Rodzaje badań MMA
Jakie dokładnie wyróżniamy rodzaje badań, którym poddaje się mieszanki mineralno-asfaltowe? W pierwszej kolejności analizuje się materiały wykorzystywane do wytwarzania tych mieszanek z uwzględnieniem zarówno kruszyw, jak i asfaltu. Ponadto badania MMA obejmują następujące parametry:
skład wg PN-EN 12697-1, a więc badanie zawartości lepiszcza z uwzględnieniem zawartości asfaltu rozpuszczalnego oraz badanie uziarnienia mieszanki mineralnej, czyli składu ziarnowego zgodnie z wymaganiami zawartymi w PN-EN 12697-2;
gęstość, a także gęstość objętościowa zgodnie z normami PN-EN 12697-5 oraz PN-EN 12697-6;
wolna przestrzeń, czyli tzw. pustki powietrzne, według ustaleń określonych przez PN-EN 12697-8;
penetracja asfaltu lanego, czyli badanie twardości mieszanki w myśl regulacji PN-EN 12697-20.
Oprócz tego wykonuje się również badania wskaźnika zagęszczenia zgodnie z PN-EN 13108-20. Poza tym należy także wspomnieć o pomiarach równości nawierzchni tj. badanie planografem, badanie profilografem IRI, badanie szorstkości nawierzchni przyczepką SRT-3 i są to badania nieniszczące. Wykonuje się także badania na odwiertach, czyli są to badania o charakterze niszczącym, na takich próbkach można wykonać np. badanie koleinowania. Oprócz wymienionych badań istnieje szereg badań wykonywanych podczas opracowywania składu mieszanki mineralno-asfaltowej, między innymi wrażliwość na działanie wody i mrozu, odporność na deformacje trwałe, sztywność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana