Remontowanie nawierzchni asfaltowej dróg i jezdni
Nowa powierzchnia asfaltowa jest gładka i idealna do użytkowania. Po pewnym czasie jednak pojawiają się na niej spękania, wyboje oraz inne uszkodzenia, które należy poddać remontowi. Najpierw jednak niezbędne jest odpowiednie przygotowanie uszkodzonej nawierzchni. Jak tego dokonać?
Przygotowanie nawierzchni asfaltowej do renowacji
Na ogół pierwszym etapem przygotowującym asfalt do renowacji jest oczyszczenie górnej warstwy powłoki ze starych elementów nawierzchni. W zależności od rodzaju uszkodzeń wybiera się frezowanie płytkie (usuwanie kolein) lub głębokie (sięgające poniżej warstwy ścieralnej). Podczas tego procesu eliminuje się wszystkie deformacje, uszkodzenia, bruzdy i wyboje tak, aby kolejna warstwa asfaltu była jak najlepszej jakości.
W tym celu używane są frezarki do asfaltu, które usuwają warstwy nawierzchni o ustalonej grubości. Urządzenia te poruszają się na kołach lub też gąsienicach i w zależności od typu pozostawiają usuniętą warstwę nawierzchni na poboczu, lub przenoszą ją bezpośrednio na towarzyszący samochód. Profesjonalne frezowanie przeprowadza m.in. specjalistyczna firma drogowa URBUD z Warszawy. W niektórych przypadkach niezbędnym etapem remontów nawierzchni asfaltowych po frezowaniu jest uzupełnienie istniejącej podbudowy mieszankami betonowymi lub tłuczniem kamiennym, w zależności od rodzaju zastosowanej podbudowy, w celu usunięcia ewentualnych ubytków.
Ułożenie nowej nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych
Po zakończonych pracach przygotowawczych drogowcy przystępują do położenia nowej nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych. Mieszanka musi być odpowiednio dobrana. Powinna charakteryzować się właściwym składem i parametrami, w tym optymalną temperaturą. Masy mineralno-bitumiczne przywożone z wytwórni są gorące, ich temperatura powinna oscylować w granicach od 160 do 200 stopni. Dlatego też samochody przewożące masy asfaltowe nakryte są plandekami zapobiegającymi utracie ciepła.
Po nałożeniu nowej nawierzchni z masy asfaltowej i jej mechanicznym zagęszczeniu walcami drogowymi maluje się wszelkie niezbędne oznakowanie poziome dróg i jezdni farbami chlorokauczukowymi. Po tak zakończonym procesie renowacji nawierzchni asfaltowych są one gotowe do ponownego użytkowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana