Na czym polega wulkanizacja opon wielkogabarytowych?

Uszkodzenie opony nie zawsze musi wiązać się z koniecznością zakupu nowej. Często wystarczy pomoc doświadczonego wulkanizatora, który naprawi oponę i zapewni jej naprawdę wiele dodatkowych godzin pracy. Co to dla nas oznacza? – Oczywiście mniejszy wydatek. Na czym właściwie polega wulkanizacja opon, czyli ich naprawa? Opowiemy o tym, omawiając wulkanizację opon wielkogabarytowych, inaczej nazywanych przemysłowymi.

Bieżnikowanie opon na ciepło

Zacznijmy od prostej definicji wulkanizacji. Wulkanizacja związana jest z chemią i możemy określić, że opiera się na dodaniu siarki do podwójnych wiązań chemicznych węgla, które występują w kauczukach naturalnych i syntetycznych. Z wulkanizacją związane jest bieżnikowanie opon na ciepło, czyli proces, który przedłuża żywotność opony. Wykorzystujemy techniki wulkanizacyjne, by włożyć nowy bieżnik. Wcześniej musimy oczywiście usunąć ten stary, zużyty. Dzięki wysokiej temperaturze – około 150 °C – następuje reakcja sieciowania, rozdrobniona siarka łączy się z kauczukiem. Od proporcji siarki rombowej i kauczuku zależy, jak twarda będzie guma. Do bieżnikowania używa się termopresów i urządzeń wygrzewania. Jest też inna metoda bieżnikowania opon: na zimno.

Tu używamy wyłącznie metod chemicznych, bez używania procesów cieplnych, dlatego bieżnikowania na zimno teoretycznie nie powinno się zaliczać do wulkanizacji, jednak niektórzy fachowcy mówią o wulkanizacji także w kontekście bieżnikowania na zimno – mówi nam przedstawiciel serwisu ogumienia Kuliszewski Wulkanizacja z Prudnika.

Naprawa przebić i rozcięć

Według ekspertów naprawa przebić czoła opona jest możliwa, pod warunkiem, że nie są to uszkodzenia zbyt duże. Czasem wystarczy kołek, łata lub wkłady diagonalne, które są zbudowane ze wzmocnionych włókien. Dobry wulkanizator pomoże nam zawsze w przypadku niewielkich uszkodzeń, trzeba się jednak przygotować na to, że możemy usłyszeć, że opony są już stare i sparciałe. Dzieje się tak przeważnie wtedy, gdy długo leżą w magazynie i ulegają wtedy deformacjom. Guma dodatkowo starzeje się i wietrzeje, kiedy jest już stara. Dobry fachowiec nie będzie próbował naprawiać czegoś, czemu naprawa nie przywróci idealnego stanu. Warto więc szukać wulkanizatora opon wielkogabarytowych, który ma doświadczenie, certyfikaty i dobre opinie, który udostępnia swoje referencje. Pamiętajmy też, że wszystkie opony z czasem ulegają zużyciu w wyniku ich eksploatacji – dzieje się tak przede wszystkim przez mechaniczne ścieranie się bieżnika. Kiedy zauważymy pierwsze niepokojące oznaki, wybierzmy się do wulkanizatora opon wielkogabarytowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *